De standaardmethode voor een succesvolle software-implementatie
Bij bouw- en projectgeoriënteerde bedrijven
Eerder al nam ik jullie mee in het inspirerende verhaal van Dirk van Meegdenburg , de toenmalig algemeen directeur van Lokhorst Bouw en Ontwikkeling uit Beverwijk. Zijn vraag: “Ga je wel eens naar de kapper?”, is achteraf gezien de basis geweest voor wat we nu de Contoso-methodiek noemen. Feitelijk is Contoso een fictieve bedrijfsnaam bedacht door Microsoft in 1996. 4PS gebruikt het om de ervaringen van inmiddels ruim 450 implementaties te bundelen in een vooraf ingericht systeem.
Tijdens het sales traject ontvingen we vroeger regelmatig de vraag van klanten of we voorbeelden van onze software konden laten zien. Bijvoorbeeld, hoe ziet een grootboek eruit, wat is zinvolle codering voor de kostenbewaking, hoe optimaliseer ik mijn inkoopproces, enzovoorts. Allemaal vragen die terecht zijn en die logischerwijze gesteld worden door bedrijven voor wie het implementeren van software, een nieuw ERP–systeem geen dagelijks werk is.
Een kijkje nemen in de ‘software showroom’ voor de bouwsector
Stel dat je als particulier een product koopt waar je niet dagelijks mee te maken hebt. Hoe ga je dan te werk? Als je een keuken koopt, begint dit vaak met een inspiratietocht door een keuken showroom. De uitgestalde keukens geven je een beeld van hoe de keukens eruitzien en wat er allemaal mogelijk is. Het geeft ook meer inzicht in hoe je het zelf wilt, maar nog meer in hoe je het zeker niet wilt. Kortom, ‘opties schrappen’ is vaak makkelijker dan zelf zaken bedenken.
Implementatie-methode voor software – Contoso – ingericht voor de bouw
Een softwareoplossing koop je niet elke dag. Daarom is het fijn om bij de zoektocht naar die geschikte software inspiratie op te kunnen doen in een ‘software showroom’. Op basis van meer dan 450 software-implementaties in bouw- en project georiënteerde bedrijven, hebben we bij 4PS een standaard setup van de softwareoplossingen van 4PS ontwikkeld. Deze standaard setup noemen we Contoso. En natuurlijk, ieder bedrijf is uniek. Dat is ook het bestaansrecht van al onze klanten. Maar als je 450 keer een bedrijfsproces hebt ingericht, dan heb je de meeste varianten wel al gezien. En er is natuurlijk een rode draad; een gecertificeerde oplossing die zich bewezen heeft in de praktijk.
Ervaringen natrekken bij de 4PS klanten
Is een bestaande bewezen software-implementatieoplossing dan heilig? Nee, zeker niet. Maar je kan vooraf wel nagaan bij talrijke klanten wat hun ervaringen zijn. Wat goed is, maar ook wat je mogelijk zelf wilt bijsturen. Wat viel mee tijdens de implementatie en waar zou je achteraf gezien toch meer aandacht aan besteden. Referenties kunnen het je vertellen. Folders jammer genoeg niet. Gebruik dus het klankbord van de praktijk. Meer weten? Lees de klantverhalen van 4PS.
Eigenlijk staat ICT veel dichter bij de werkelijkheid van alle dag. Hoe zich dat vertaalt in de huidige aanpak bij 4PS? Lees meer over de Contoso-methode in het whitepaper: De vijf fases voor succesvolle software-implementatie bij bouw- en project gerelateerde bedrijven.
Over de auteur
Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.
-
Deel dit artikel