Blogs

Dé 3 redenen voor de digitalisering van je service en onderhoud-proces

Stel je voor: je ontvangt een melding voor een onderhoud, bijvoorbeeld het vervangen van een kapotte voordeur.  Of je krijgt een melding over een lekkende kraan. Deze meldingen komen allemaal via verschillende kanalen binnen. Soms is het een telefonische melding, soms is het een e-mail vanuit een syndicus. Omdat je opdrachten niet op één centraal online platform binnenkomen, ontstaan al snel onnodige problemen. Een werkorder wordt geprint en verdwijnt daarna in een stapel papier, of je verliest het overzicht van alle binnengekomen telefonische meldingen.  Je loopt het risico om grip en controle te verliezen, wat sowieso extra tijd kost én de samenwerking met je opdrachtgever niet altijd ten goede komt. In deze blog bespreken we drie redenen waarom digitalisering van je proces voor service- en onderhoud cruciaal is.

Software voor het digitaliseren van service en onderhoud biedt dus een uitkomt, maar hoe precies? In deze blog bespreken we drie redenen waarom digitalisering van je proces voor service- en onderhoud cruciaal is voor een gestroomlijnd meldingsproces.

1. Efficiënter samenwerken met partners door digitaliseren van service en onderhoud

In het service- en onderhoudsproces werk je vaak samen met verschillende partners. Bijvoorbeeld met bewoners, syndici en onderaannemers. Door je processen te digitaliseren én alle gegevens elektronisch uit te wisselen, werk je op een effectieve manier samen met je partners. Je verzamelt al je informatie in hetzelfde digitale systeem. Hierdoor informeer je alle betrokkenen veel sneller en beperk je de administratieve rompslomp.

2. Faalkosten in de bouwbranche reduceren

Hoe meer partners betrokken zijn bij het service- en onderhoudsproces, hoe groter de kans op fouten. Dit leidt regelmatig tot hoge faalkosten. Volgens de Nederlandse bank ABN-AMRO schat vier op de tien bouwbedrijven hun faalkosten op minstens 5 procent, installatiebedrijven schatten hun faalkosten op zo’n 8 procent. Omdat faalkosten vaak eerder in het bouwproces ontstaan, hebben installatiebedrijven dus te maken met een reeks aan vertragingen en fouten die door andere partijen werden veroorzaakt.

Toegang tot juiste, actuele en kwalitatieve data is daarom ontzettend belangrijk bij het reduceren van faalkosten. Digitale oplossingen zoals software op maat van de bouwsector kunnen hierbij helpen. Door alle gegevens digitaal op te slaan in één integrale software-oplossing beschikken jij én je partners altijd over realtime data.

3. Hogere klanttevredenheid door service en onderhoud te digitaliseren

Met het digitaliseren van je service- en onderhoudsproces worden storingen sneller opgelost. Klanten worden sneller geholpen, wat de tevredenheid alleen maar ten goede komt. Én je monteurs, installateurs en onderaannemers kunnen sneller door naar de volgende opdracht.

Denk je erover om je service- en onderhoudsproces te digitaliseren? Lees dan de whitepaper ‘In 8 stappen je service- en onderhoudsproces in de bouw digitaliseren’.

Download whitepaper

  • Deel deze blog:

Over de auteur

Mathieu De Glas | Mathieu, Managing Director voor 4PS Belgium, heeft al meer dan 12 jaar ervaring bij het begeleiden van honderden eigenaars en bedrijfsleiders in het digitaliseren van hun onderneming. ICT is al lang geen kost meer, maar een opportuniteit om te differentiëren en betere services te verlenen naar uw klanten én medewerkers. Vision building, application architecture, long term IT-governance framework of een whiteboard session over de optimalisatie van uw bedrijfsprocessen?