Beter samenwerken in de bouw doe je met moderne technologie
Bij het analyseren van de belangrijkste oorzaken van faalkosten zien we dat slechte samenwerking in de bouw veruit de belangrijkste oorzaak is. Er gaat veel geld, en kostbare tijd, verloren omdat stakeholders niet goed met elkaar communiceren. In deze blog laten we zien hoe je samenwerken in de bouw eenvoudiger maakt met handige apps en portalen.
Samenwerken in de bouw: focus eerst op de interne samenwerking
Samenwerken is natuurlijk een breed begrip. Er is de samenwerking in de werf waarbij je te maken hebt met opdrachtgevers en onderaannemers. Maar er is ook de interne samenwerking waar het vaak stroef verloopt. Wanneer je wilt werken aan beter samenwerken in de bouw, installatie en S&O is het een goed idee om te starten met de interne samenwerking. Want daar valt vaak al heel wat te winnen door communicatiestromen tussen back-office en de werf te verbeteren.
Een goede inzet van moderne technologie om informatie met elkaar te delen is hierbij cruciaal; beter samenwerken begint in de meeste gevallen met effectievere communicatie! We zetten enkele voorbeelden op een rij van manieren hoe 4PS bedrijven ondersteunt bij het verbeteren van de communicatie tussen werf en kantoor.
Verbind kantoor met de bouwplaats
Ondersteun buitendienstmedewerkers met een handige app bij hun dagelijkse werkzaamheden op locatie; handig voor bouwbedrijven die zich ook richten op renovatie en onderhoud. Deze Buitendienst app is volledig geïntegreerd met totaaloplossing 4PS Construct; alle informatie in de app komt rechtstreeks uit het ERP en is altijd actueel. Wanneer de planner bijvoorbeeld een werkorder inplant bij een collega, ziet deze collega direct alle informatie in de Buitendienst App. Servicemonteurs, schilders of glazenzetters zien onmiddellijk wanneer en waar ze heen moeten, hebben inzicht in de details van een werkorder en zien welk materieel ze nodig hebben.
Zo vermijd je dat collega’s onvoorbereid bij de klant arriveren, of meerdere malen naar kantoor moeten bellen met vragen over werkorders. Alle gegevens die zij vervolgens in de app invoeren, is ook direct zichtbaar in het ERP voor collega’s op kantoor. De planner ziet bijvoorbeeld in het planningsoverzicht waar medewerkers op dat moment aan het werk zijn. En de administratie kan direct serviceorders factureren zodra de klant de digitale werkbon in de Buitendienst App ondertekent. Dit zorgt niet alleen voor een betere samenwerking, het proces verloopt ook heel wat sneller.
Altijd aan de slag met de meest actuele documenten
Voor collega’s op de werf is de On-site App een handig hulpmiddel om hen te ondersteunen bij diverse taken op de bouwplaats. De 4PS On-site App houdt hen op de hoogte van actuele informatie binnen een project; zonder dat ze toegang nodig hebben tot de bedrijfssoftware. In de 4PS On-site App raadpleeg je de meest actuele versie van documenten, issues en checklijsten. Dat is belangrijk, want veel tijd – en geld – gaat verloren tijdens bouwprojecten omdat medewerkers aan de slag gaan met verouderde informatie. De checklijsten zijn dan weer een handig hulpmiddel bij inspecties of bij de oplevering van een woning.
Optimaliseer je urenproces
Werk je nog met papieren urenregistratie voor bouwprojecten? Dan mis je real-time inzicht in projecten en loop je constant achter de feiten aan. Met de 4PS urenregistratie oplossingen voor bouw- en projectgeoriënteerde bedrijven neem je afscheid van papierwerk en start je met een eenvoudiger, sneller en digitaal urenproces. De 4PS Uren App en het 4PS Urenportaal zijn bovendien erg eenvoudig in gebruik, medewerkers voeren hun uren zelf in via hun smartphone, tablet of laptop. Dankzij de integratie met 4PS Construct zijn alle geregistreerde uren direct zichtbaar in je ERP.
-
Deel deze blog
Over de auteur
Mathieu De Glas | Mathieu, Managing Director voor 4PS Belgium, heeft al meer dan 12 jaar ervaring bij het begeleiden van honderden eigenaars en bedrijfsleiders in het digitaliseren van hun onderneming. ICT is al lang geen kost meer, maar een opportuniteit om te differentiëren en betere services te verlenen naar je klanten én medewerkers. Wil je meer weten over vision building, application architecture, long term IT-governance framework of een whiteboard session over de optimalisatie van jouw bedrijfsprocessen? Mathieu helpt graag!