Blogs

De voordelen van een geïntegreerd softwaresysteem voor service en onderhoud

Veel bedrijven in de bouwsector gebruiken verschillende oplossingen voor het in goede banen leiden van hun service- en onderhoudsproces. Deze decentrale aanpak heeft wel veel nadelen. Om echt goed samen te werken met collega’s en partners, is het belangrijk dat je realtime informatie met elkaar kan delen. Werken met pakketten die niet goed op elkaar aansluiten is daarom geen goed idee. Al heb je het ene proces nog goed op orde, als het andere proces daar niet op aansluit dan haal je daar geen voordeel uit.

Kortom, een geïntegreerd softwaresysteem waarin alle service- en onderhoudsprocessen samen komen is belangrijk. In deze blog vertellen we waarom een geïntegreerd softwaresysteem voor de bouw niet mag ontbreken in jouw service- en onderhoudsproces.

1. Een overzicht = één waarheid

Om alle communicatie- en informatiestromen overzichtelijk en beheersbaar te houden, is het verstandig om te kiezen voor een geïntegreerde softwareoplossing waar alle processen samenkomen. Je houdt dan alle informatie, van het binnenkomen van servicemeldingen tot het uitsturen van de factuur, bij in één systeem. Hierdoor hoef je alle informatie maar een keer in te typen in de software. Dit voorkomt fouten en scheelt veel tijd.

2. Verbeteren van het service- en onderhoudsproces

Met een geïntegreerd softwaresysteem voor de bouw krijg je realtime inzicht in je bedrijfsprocessen. Vaak ontstaan fouten namelijk als data niet up-to-date is en als er beslissingen worden genomen op basis van onjuiste of verouderde data. Verandert er bijvoorbeeld iets in de planning, dan heeft dat invloed op de dagplanning van de installateur. Dankzij realtime data zie je dat onmiddellijk en pas je de planning van je medewerker aan.

Het Nederlandse bedrijf Ariëns, gespecialiseerd in vastgoedonderhoud, vertelt hierover:  “Als je ketensamenwerking écht goed wil doen, dan moet je ook realtime informatie uit kunnen wisselen met elkaar en je systemen goed op de orde hebben. Wij hadden voorheen allerlei pakketten die niet met elkaar communiceerden, dus dat was niet zo efficiënt. We besloten op zoek te gaan naar een pakket waar we alles mee zouden kunnen doen en vonden dit bij softwareleverancier 4PS.” Lees het hele verhaal van Ariëns hier.

3. Spreek dezelfde ‘taal’ als je partners

Eén bron van waarheid is de basis van een succesvolle samenwerking. Daarom is het van belang dat iedereen vanuit die ene bron werkt en als het ware dezelfde taal spreekt. Iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie. Kies je voor een online communicatieportaal dat verbonden is aan je ERP-systeem, dan werkt iedereen altijd en overal met de meest actuele data. Softwareoplossingen zoals 4PS Construct kan je daarom koppelen aan het systeem van ketenpartners. Partners maken dan bijvoorbeeld een melding aan in het communicatieplatform, en jij krijgt die melding direct binnen in je ERP-systeem. Handig toch?!

Benieuwd welke digitale tools en communicatieplatformen je nog kan gebruiken in het service- en onderhoudsproces? Lees onze whitepaper: ‘Tips en tricks voor het digitaliseren van je service- en onderhoudsproces in de bouw’.

  • Deel deze blog:

Over de auteur

Mathieu De Glas | Mathieu, Managing Director voor 4PS Belgium, heeft al meer dan 12 jaar ervaring bij het begeleiden van honderden eigenaars en bedrijfsleiders in het digitaliseren van hun onderneming. ICT is al lang geen kost meer, maar een opportuniteit om te differentiëren en betere services te verlenen naar uw klanten én medewerkers. Vision building, application architecture, long term IT-governance framework of een whiteboard session over de optimalisatie van uw bedrijfsprocessen?