Managen van grote contracten in de installatiebranche
De installatiebranche is enorm in beweging. Ontwikkelingen op technologisch gebied volgen elkaar in razend tempo op en middelgrote en grote installatiebedrijven komen meer en meer in contact met prestatiecontracten en ketenintegratie. Dat geeft een hele andere dimensie aan het bedrijf en vraagt om een andere benadering van de registratie in een ERP-systeem, maar ook in de oplossingen buiten. Aan het woord is Mathieu De Glas, Managing Director bij 4PS Belgium. Hij pleit voor een geïntegreerde softwareoplossing, een soort van ‘single source of truth’, waarin informatie over alle fases in het service- en onderhoudsproces wordt uitgewisseld en gedeeld.
Werd een installatiebedrijf traditiegetrouw vooral ingeschakeld voor het leveren van capaciteit en diensten, anno 2020 worden installateurs steeds vaker van begin tot eind betrokken in een proces, volgens Mathieu De Glas. “Dat begint bij de engineering en het mee bouwen van het BIM-model tot aan het beheer en onderhoud tijdens de exploitatiefase. Kortom, informatie dient volop uitgewisseld te kunnen worden met veel verschillende partners en stakeholders. Dat vraagt om een passende softwareoplossing die al die processen beheert en automatiseert om vervolgens te kunnen delen met de andere ketenpartners in een project en beheercontract. Met een basis ERP-oplossing lukt dat niet.”
Best practices en platform
4PS heeft veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van een dedicated ERP-systeem voor de installatiebranche. “Uiteraard met het oog op de toekomst en de verregaande vormen van ketensamenwerking,” vult De Glas aan. “Over deze thema’s praten we ook dagelijks met onze klanten uit de installatiebranche, zodat ontwikkelingen ook naadloos aansluiten op de behoeften. We zien onszelf niet enkel als leverancier van de software, maar proberen als partner – dankzij best practices uit andere sectoren – samen dat hogere doel na te streven: een optimale ketenintegratie. Onze softwareoplossing 4PS Construct is overigens gebaseerd op het meest gebruiksvriendelijke en moderne platform van dit moment: Microsoft Dynamics 365 Business Central. Het sluit doorgaans perfect aan op bestaande kantoorapplicaties die door onze klanten worden gebruikt. Maar het platform van Microsoft biedt nog veel meer toegevoegde waarde zoals Microsoft 365 (Powerplatform, Mobiele Toepassingen, Azure).”
Altijd en overal inzicht
Ontwikkelingen gaan snel en opdrachtgevers worden steeds veeleisender, weet Mathieu De Glas. “Het is belangrijk als installateur om al je afspraken vast te leggen. In het verleden gebeurde dat vaak op papier of in een Excel-bestand, zonder enige koppeling met het ERP-systeem. Informatie ligt overal en nergens, men is vooral bezig met het verplaatsen van documenten en van een overzicht is nauwelijks sprake. Met onze softwareoplossingen is dat verleden tijd. Informatie wordt slechts eenmalig ingegeven en is overal en voor iedereen bereikbaar. Ook via apps voor monteurs op locatie en zelfs voor partners, stakeholders of onderaannemers die informatie van een portaal kunnen afhalen of pushen, zodat het toegankelijk is en blijft voor de hele keten. Cruciaal voor het managen van grote contracten in service en onderhoud.”
Meer weten over digitale oplossingen voor transparante en beheersbare communicatie in de ketensamenwerking? Download het whitepaper: ‘Service & Onderhoud: In 8 stappen je service- en onderhoudsproces in de installatiebranche digitaliseren’. In dit whitepaper lees je verschillende tips & tricks over het digitaliseren van je service- en onderhoudsproces.
(Bron: Installatie360.be)
-
Deel dit artikel: