MOBIX
MOBIX bestaat uit vijf bedrijven die oplossingen bieden voor slimme infrastructuur: MOBIX Coghe, MOBIX Engema, MOBIX Engetec, MOBIX Remacom en MOBIX Stevens. De bedrijven focussen daarbij op dienstverlening aan het spoorwegnet en nutsvoorzieningen. Vanuit de behoefte om makkelijker, beter en continu inzicht te krijgen in de prestaties van de bedrijven, besloot MOBIX over te stappen op één overkoepelend ERP-systeem. Alain Lodewijckx, ERP verantwoordelijke bij MOBIX, vertelt in dit interview waarom de groep koos voor 4PS, hoe het traject van de implementatie verliep en welke voordelen het werken met 4PS Construct nu oplevert.
Transparantie, eenduidigheid en goede data
“Op het hoofdkantoor van CFE werd al jaren gewerkt met Microsoft Dynamics Navision 2015 en ook bij MOBIX Stevens was het in gebruik. De andere bedrijven hadden het wel, maar gebruikten het eigenlijk alleen als een soort van veredeld boekhoudpakket. Bovendien hadden alle bedrijven echt hun eigen processen, werkwijzen en manier van rapporteren. Het management kreeg daardoor elk kwartaal allerlei verschillende Excel- bestanden met de resultaten. Het is heel moeilijk om dan een goede en betrouwbare kwartaalafsluiting te doen. Onder andere daarom streefden we naar één en dezelfde manier van werken, een uniform bedrijfsproces voor de verschillende bedrijven.’
Geen demo, wel een proof of concept
Een uitdaging, wist Alain meteen. Maar wel een mooie uitdaging. “Vijf bedrijven met elk een eigen werkwijze, acht business units en 650 medewerkers, dat moesten we samenbrengen in één ERP-pakket. Allemaal losse stukken die één geheel moesten worden. Terugkijkend kan ik zeggen dat het change management absoluut het moeilijkst is geweest.” Maar het lukte, 1 januari 2020 gingen de MOBIX-bedrijven live met 4PS Construct.
Waarom viel de keuze op 4PS en hoe verliep het implementatietraject vanaf het moment van die keuze?
-
Deel dit artikel:
Vragen? Mathieu helpt je graag!
Mathieu De Glas
Managing Director
+32 9 29 807 49mathieu.deglas@4ps.be